geringe.reismee.nl

Sydney Singapore

Woensdag 4 augustus van Sydney naar Singapore

De dag begon voor ons redelijk vroeg. al om 7 uur. De afgelopen week waren we gewend niet voor achten het bed uit te gaan, dus dat viel wel even tegen. Vandaag is de dag dat we weer vertrekken uit Australie en alvast een beetje richting huis gaan, tot aan Singapore met vertrek om 15.50 vanaf Sydney International en aankomst in Singapore om 21.55. Het lijkt dus of de vlucht maar 6 uur duurt, maar omdat het tijdsverschil tussen beide plaatsen 2 uur is komt de totale vluchtduur op 8 uur. Waarom we hiermee beginnen, wordt later in dit verhaal wel duidelijk. Om negen uur hebben we eerst nog met z'n zevenen (Monica, haar dochter Kate, Becks, een logeetje van Kate, en Chris en Neil) een afscheidsontbijt, aangeboden door de twee laatsten. Hen kenden we al sinds ons eerste bezoek in 2002. Onnodig te zeggen dat ook deze Australische maaltijd er weer uitstekend in ging. Dan snel weer terug naar Blaxland, om de laatste spulletjes in de koffer te doen en alles in te laden. En dan komt toch het onvermijdelijke, we moeten afscheid nemen van Monica, die ons een week in de watten heeft gelegd. Maar ja, aan alle leuke dingen komt nu eenmaal een eind. Even over twaalven rijden we de straat uit op weg naar de luchthaven. Die rit duurt ongeveer een uur. We rijden daar nog een extra rondje omdat we het inleverpunt voor onze huurauto missen. Het inleveren op zich duurt niet lang, dat is zo gepiept. Wel moeten we zelf een paar dingen regelen. De tolheffing op de snelwegen in New South Wales (en trouwens ook in Queensland) wordt electronisch geregeld, je kunt dus nergens stoppen om te betalen, er zijn geen tolpoortjes. Je kenteken wordt gefotografeerd en dan heb je twee dagen de tijd de betaling te regelen via internet of via het bellen van een telefoonnummer. Daarbij heb je je creditcard natuurlijk wel nodig. Daarna op weg om onze koffers alvast in te leveren. Dat ging best wel snel, hoewel we er van overtuigd waren dat ze flink op gewicht waren. Dan achteraan sluiten in de lange rij wachtenden voor de Security. Ze zijn daar niet gemakkelijk, ze kijken alles grondig na en alle piepjes die je veroorzaakt als je door het detectiepoortje gaat moet je kunnen verantwoorden. Het leukste vonden we een man die vlak voor ons aan de beurt was. Het was een Orthodoxe Jood, te oordelen naar zijn lange zwarte kleding en zijn lange krullen. Hij moest zijn hoed afdoen, zijn jas en een hemd. Daarna kwam een schitterend geknoopt onderhemd tevoorschijn. Het gebeurt niet alle dagen dat wij als niet-joden meer kleding te zien krijgen dan de bekende lange jas en hoed.

En zo konden we eindelijk weer wat rustiger ademen. Inmiddels was het tegen half drie geworden, tijd voor de lunch. Dat duurde nog wat langer want we raakten ook nog aan de praat met een vrouw van Nederlandse afkomst en haar man. Ze hadden dezelfde vlucht. We zaten net van ons broodje te genieten toen er werd omgeroepen dat de vlucht van 10 voor vier naar Singapore vertraagd is tot 6 uur. Ons toestel moest omgeruild worden. Alle reizigers voor onze vlucht konden om het leed wat te verzachten een maaltijdbon afhalen ( 20 dollar per persoon). En dan te bedenken dat wij natuurlijk net gegeten hadden en dat zelf betaald hadden. Goed, dan maar een mooi plaatsje uitgezocht met uitzicht op de skyline van Sydney en grote toestellen die vlak voor onze neus stonden en we even later konden zien opstijgen, waaronder zo'n grote Airbus A380, waar we zelf al eerder in hadden gezeten op onze heenreis. Ach, je moet toch wat om de tijd te doden. Het liep op een gegeven moment tegen de tijd dat iedereen aan boord moest gaan. Met het werkelijke instappen werd pas begonnen tegen half zes en daar zaten we dan. Er was ook wel wat goed nieuws, we hadden met z'n tweeen drie stoelen tot onze beschikking, zo konden we lekker breeduit zitten. Toen iedereen al een poosje op zijn plaats zat, kwamen er af en toe mannen met gele werkvesten door het vliegtuig gelopen. Het zal toch niet waar zijn, dachten we nog.

Na een 3 kwartier gezeten te hebben kwam via de intercom de mededeling van de gezagvoerder dat er toch nog wat problemen waren die niet zo snel opgelost konden worden en of iedereen maar eventjes met al zijn spullen het toestel wilden verlaten. We konden opnieuw maaltijdbonnen krijgen (dit keer 30 dollar) en we zouden nog wel horen wanneer we zouden opstijgen. Tegen kwart over 8 kwam dan toch eindelijk het bericht dat het instappen weer kon beginnen. Dat duurde nog wel even, sommige mensen zaten nog midden in hun maaltijd, toen de instapmededeling kwam. Kwart voor negen zat eindelijk iedereen weer op zijn plek, in spanning of het grote wonder nog zou gaan gebeuren vandaag. Na ook nog een kwartiertje in de 'wachtkamer' te hebben gestaan, draaiden we dan eindelijk de startbaan op, richting Singapore. De vlucht zelf verliep goed, alleen de aanloop was dus een beetje een avontuur. Wij vroegen ons wel af of het busje dat ons in Singapore naar ons hotel zou brengen er nog wel zou zijn. Na aankomst om kwart over 2(!) op een uiteraard leeg vliegveld stond er gelukkig toch iemand op ons te wachten, en om half 4 waren we op onze hotelkamer en heus, we waren toch wel een beetje moe, hoor. Vijf minuten later waren we al weer vertrokken, maar nu naar een heel ander land.

Groetjes, Inge en Ger

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

August 4th From Sydney to Singapore

Dear friends,

Quite an eventful day today. We got up earlier than the usual time in order to make the rest of our preparations for the next leg of our journey, from Sydney to Singapore. Our flight was due out at 15.50, so we thought to leave Ger's cousin Monica at about noon. We had a wonderful breakfast once again. After one hour's travel to the airport (tollroads, but no tollbooths, they expect you to pay by phone or internet and creditcard), we were able to drop of the car and went straight into the airport. The Securitydepartment was a bit choatic, there were enormous queues, we had to wait some 30 minutes before they started to grill us. But we got through in the end. After half an hour at the airport it was announced that our flight, the one to Singapore and Frankfurt, was delayed till 6 pm. This was because of a replacement of the plane. We were given mealvouchers (20 AUS$ each), although we had just had lunch. At about 5 there was still no sign of people boarding the plane. This didn't happen till half past 5. Then we were waiting patiently for things t happen. We were a bit lucky, we had three seats for the two of us. After spending half an hour in the plane, we were ordered out of the aircraft, having to take all our belongings. This was due to another technical failure. And once again we were given mealvouchers, 30 dollar each this time. And then we waited in the lounge for another 45 minutes. At about 20.15 boarding was resumed, with some people having to end their meals in a hurry. We spend another 20 minutes before we being airborne at about 2 pm, 5 hours late. The flight itself was quite smooth, with Qantas staff making all efforts to do people forget the misfortune they had just been in.