geringe.reismee.nl

Great Barrier Reef

Zondag 25 juli Cruise naar het Great Barrier Reef

Vandaag zijnwe al vroeg opgestaan, niet in de laatste plaats door het geschreeuw van de toch zeker wel honderden gekleurde vogels in de bomen tegenover ons hotel. We moeten er wel voor zorgen om met een gevulde maag op pad te gaan. Exact op de afgesproken tijd staat onze bus voor de deur. Na bij andere hotels nog meer mensen opgehaald te hebben, gaat de reis naar Port Douglas, op zo'n 60 km ten noorden van Cairns. Daar stappen we op een grote boot, een catamaran, zo eentje die behoorlijk hard kan varen.Dat is wel nodig ook, want de tocht naar de rand van het Barriere Rif duurt op volle snelheid nog zo'n 100 minuten. Het personeel aan boord is buitengewoon behulpzaam. Er staat op zee nogal wat wind, en Inge maakt zich zorgen dat ze misschien last krijgt van zeeziekte. We krijgen een aparte plaats op de boot, en elke 10 minuten komen ze langs om te vragen of alles nog goed gaat, zo bezorgd zijn ze. ze zijn er duidelijk op uit om iedereen aan boord een plezierige dag te bezorgen, zonder ongemakken. Inderdaad is het onderweg geen rustig tochtje, maar we komen zonder problemen aan op de plaats van bestemming. Dat is een ponton waar van af er allerlei aktiviteiten gedaan kunnen worden: snorkelen, een tocht met een soort onderzeebootje, een wandeling met een onderwaterhelm op, duiken , relaxen en kijken naar anderen, lunchen.Overal is weer genoeg personeel aanwezig om je waar dan ook mee te helpen. Inge gaat snorkelen, iets wat ze altijd al heeft willen doen. Ze wordt voorzien van een duikbril en zwemvliezen en krijgt peroonlijke instructie van Johann, een van de mensen die een groot oogje in het zeil houden. Als ze eenmaal te water is kijkt ze haar ogen uit. Vissen in allerlei kleuren en van zeer klein tot wel bijna een meter lang zwemmen vlak voor haar langs en om haar heen, een onvergetelijke gebeurtenis. Door de onderwaterfotograaf zijn er foto's van gemaakt. Ger gaat met een onderzeebootje een tochtje maken, en krijgt zo bijna hetzelfde te zien als Inge. Maar natuurlijk is dat toch minder indrukwekkend als de vissen op pakafstand te zien. Ook heeft hij nog geinformeerd naar het maken van een wandeling met een onderwaterhelm op, waarbij er via een slang zuurstof in de helm wordt geblazen. Je moet daarvoor een heel formulier invullen, waarbij je wordt duidelijk gemaakt dat je goed moet begrijpen welke gevaren er aan verbonden kunnen zijn zoals decompressie of plotselinge hartproblemen. Tenslotte blijft de zee een gevaarlijk ding. Hij ziet er uiteindelijk maar van af, de risico's leken hem te groot. Maar er waren gelukkig genoeg andere leuke dingen te beleven. Om kwart voor drie is het weer verzamelen geblazen, iedereen moet weer op de boot gaan zitten om te worden geteld. Het is natuurlijk een beetje slordig om wat mensen te vergeten. De volgende morgen komt de volgende groep wel weer, maar een nachtje moederziel alleen op de oceaan is toch niet zo'n pretje. Tegen vijven komt de boot weer aan in Port Douglas en worden we door de bus netjes achtergelaten, een onvergetelijke ervaring rijker. Dit hadden we niet graag willen missen. 's Avonds hebben we om de dag compleet te maken weer uitgebreid gegeten (wat denken jullie, zat daar een flesje wijn bij?) en toch maar niet al te laat naar het hotel terug te gaan. Morgen komt er opnieuw een dag waarop er waarschijnlijk weer veel te beleven is. Maar of dat ook echt het geval is horen jullie dan wel weer.

Inge en Ger

@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#@#

Sundag July 25th Cruise to the Great Barrier Reef

Dear Friends,

Todag we got up early. We shall be picked up at 7.45am by a bus which will take us to Port Douglas, some 40 miles north of Cairns. From there a big ship, a catamaran, is going to transport us to the outer edge of the Barrier Reef. This is quite a distance from the shore, the catamaran is a fast ship, but it still needs nearly 100 minutes to reach our destination. The staff are very helpfull, especially to those who might suffer from seasickness. Today the sea is quite rough. Inge is given a special seat, where she will have the least chance of undergoing the movements of the ship. But fortunately, we reach our destination without any problems. The destination is a pontoon, from where all kinds of activities can be done: snorkeling, scubadiving, doing trips in a kind of submarine, having lunch, relaxing, or just watching other people having fun. Inge wants to go snorkeling, she gets personal attention from Johann, one of the staff. Once in the water she is amazed by the colourful fish, tiny and big, she is surrounded by. There are pictures of her taken underwater. You might see them one day. Ger is doing a trip in the submarine and gets the same views Inge had, but without getting wet. He did want to do walking underwater with a helmet on, but this turned out to be a potentially risky business(decompression, sudden heartproblems etc.) he thought he'd better cancel it. But there are plenty of opportunities left for having fun. At 2.45pm everybody was ordered back to the ship, and then we were counted for obvious reasons.You cannot leave somebody behind, can you? Then there wasthe trip back to Port Douglas, from where every one was brought back to the hotels, after a very memorable day. A day at sea has made us hungry, so once again we feel like having a nice meal, before returning to the hotel not too late. Tomorrow is another day, and we have to get up even earlier than this morning.Tell you all about that very soon.