geringe.reismee.nl

Karunda

26 juli Cairns

Vandaag is het heel vroeg opstaan. Om 7.20 worden we in de foyer verwacht voor een rit met een trein, een tochtje met een amfibivoertuig, een hele lange rit met een kabelbaan (gelukkig een gondel) en een bezoek aan een aboriginal themapark. Kortom een drukke dag. Voordat we bij het station zijn, is het bijna 1,5 uur later. Eerst diverse mensen ophalen bij verschillende hotels en natuurlijk zijn er altijd mensen die niet klaar staan en dan toch op hun gemak aan komen lopen ggrrrrrr En dan komen we toch uiteindelijk aan op het station van Freshwater. We hebben een gereserveerde coupe maar de plek mag je zelf uitzoeken. Gelukkig voor Ger nog een plek bij het raam. Die zit al in de aanslag met video en foto. Ik moet bekennen het is de mooiste rit die ik ooit met zo'n trein heb gemaakt. Zeer wisselend landschap, bij mooie uitzichtpunten of waterval rijdt 'ie heel langzaam zodat je alle tijd hebt om je plaatjes te maken. Het wordt ook omgeroepen. Wat grappig is dat personeel langskomt om met jouw camera een foto van jouw groepje te maken. Dus dat doen wij ook. Leuk idee.

We arriveren in Karunda. Helaas moeten we daarna snel naar de bus want we moeten ergens afgezet worden.Geen tijd om wat foto's van het leuke station te maken. In de bus krijgen we te horen dat wij als enigen moeten blijven zitten want wij hebben iets anders. Ok, doen we. Dus als de rest in het centrum van Karunda wordt geloosd, blijven wij op ons plekje. Kevin, onze chauffeur, vertelt dat wij een aangepast programma hebben. Hij brengt ons eerst naar een plek waar we een rit zullen hebben met een amfibivoertuig. Daar hebben we dan ook onze lunch. Zijn voorstel is om de lunch met een half uur in te korten, zodat we ook nog even in Karunda kunnen rondkijken. zo gezegd zo gedaan.

De chauffeur van de army duck is Robbo, een beetje een mallotig type, maar hij wist heel erg veel en wist alles op een zeer leuke manier te brengen. Het is toch wel maf dat je het ene moment op het land rijdt en twee tellen laten drijf je als een boot in het water. Aparte ervaring. Geen krokodil gezien, hoor. Natuurlijk wordt ook daar weer een foto van je gemaakt, maar die hebben we maar laten liggen. Na deze rit een buffetlunch en wij waren vroeg, dus konden we op ons gemak eten voordat de grote massa binnenviel.

Stipt op tijd arriveert Kevin weer en dropt ons in het centrum van Karunda. Zeeeeeer toeristisch. Ik ben dus op zoek naar een t-shirt met een Tasmanian Devil, maar die zijn dus nergens te krijgen. Tegenover ons in de trein zat een meneer met zo'n t-shirt maar die had 'm dus in Hobart (Tasmanie) gekocht. Jammer voor mij. Dan maar 2 andere t-shirts met aboriginal motieven. Toen we de winkel wilden verlaten werden we aangesproken door een meneer. Hij had onze spraak herkend. Weer een Australische Nederlander. Woont al heel lang Down Under. die mensen vinden het geweldig om Nederlanders tegen te komen. In Karunda was daar geen gebrek aan. Leuk praatje gehad en vervolgens door naar de kabelbaan (Sky Rail).

Dat zou wat worden want het was druilerig weer en er ging ook wat mist. Het is een raar gevoel om zo hoog boven de bomen te zweven. Gelukkig is het een gondel, zodat ik wel naar beneden durf te kijken. Anders hadden ze me knock-out moeten slaan. Op een gegeven moment was het zo mistig dat we helemaal niets meer zagen: de kabels alleen van heel dichtbij en je hoorde de andere gondel maar veel van zien kon niet. Het was maar voor een zeer korte periode. Maar al met al een leuke rit.

Beneden aangekomen natuurlijk weer op de foto. Deze hebben we maar wel genomen, vooral omdat de achtergrond zo zonnig was en wij er zo zonnig opstonden, maar dat was natuurlijk ver van de werkelijkheid. Nu naar Tjapukai. We waren wat laat zodat we een stuk van de dansshow hebben gemist. Maar wat we gezien hebben was zeer de moeite waard. Daarna een demonstratie over het maken en bespelen van een didgeridoo. Dat spelen is dus heel erg lastig. Doorademen door je neus en met je mond een soort prrrr-geluid maken. doe dat maar is na. Ons lukte het dus niet. Maar de geluiden die je er uitkrijgt. Ger heeft naar hartelust video kunnen maken. Ger heeft zich ook nog op het boemerang gooien gestort. Gelukkig niemand gewond! Er was een mevrouw die ook gooide en dat ding keerde gelijk terug tegen de schenen van de aboriginal-instructeur. AUW! Het speer werpen lieten we maar voor wat het was. Zeer interessante middag gehad. En natuurlijk weer wat gekocht: een grote shawl met aboriginal motieven. Heel mooi van kleur.

En natuurlijk stond Kevin goed op tijd weer voor onze neus om ons bij het hotel af te zetten

hartelijke groetjes

Ger en Inge

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

the 26th of July Cairns

Today we have to get up very early. At 7.20 am we were expected in the foyer for a train ride, a trip with an army duck, a go with a gondola and a visit to an aboriginal themepark. To be short: a busy day. Before we got to the station we have to collect many people from several hotels. And not everyone is on time. It took the bus 1,5 hours to get to the station of Freshwater.

Our cabin was reserved but we could choose our seats. Luckily for Ger he had a seat at the window. He's ready with camera and camcorder. I must say it'sthe most beautiful trip I made with the train. the views are stunning, but also at interesting places the train slows down so you can take your photos. And the staff announces the special stops. A funny thing is that staff comes along and with your camera they make a photo of you. Just for free. So we are on the photo together as well.

We arrive inKarunda. Unfortunately we'll have to go to the bus directly because we have a spcial programme. So there is no time for taking photos of the lovely old station. The rest of our groupe got out of the bus in the centre of Karunda and we go to a place where we'll have a trip with an army duck. Afterwards we'll have lunch there and then we will be dropped at the centre of Karunda.

The driver of the army duck is a bit mad, Robbo, but he knows an awful lot about the rainforest and the animals. It's strange to drive on a track and the next minute you're in the water in the same vehicle. No crocodile in sight, luckily. We were on time for the lunch and Kevin, our driver arrived on time so we 35 minutes in the centre of Karunda.

That is very touristic. A lot of souvenir shops. I am looking for a t-hirt with a Tasmanian Devil, but unfortunately they are only for sale in Tasmania. But we looked for it in several shops. We saw someone with such a t-shirt but he bought it in Hobart (Tasmania). When we left a shop a man asked us if we were dutch. Again a Dutch Australian. He recognised our speech. Most of those people love to talk to Dutch and tell where they came from. We need to go on to the Skyrail.

That would be an experience because it's raining and fog. It's an akward feeling to be above the tree tops. Luckily it's a gondola so I can look down. At one point there was so much fog that we could hardly see the other gondola. That was only during a short period.

When we got down it was 'picture-taking-time'. We bought that one because on the photo it was sunny (artificial) and we were looking very 'sunny'. The we went to Tjapukaj. We missed a part of the show with dance and music. but what we saw was good. After that there was a demonstration of making and playing the didgeridoo. Playing is very difficult, because you breath only through your nose and at the same time you have to make a sort of prrr sound with your lips. We couldn't do that. Ger tried to throw a boomerang. He did well. A lady wasn't so succesful. She threw the thing and it ended against the leg of one of the instructors. AUW!!! We didn't practise on spear throwing. too dangerous for the onlookers!!!! In the shop I bought a beautiful scarf with aboriginal patterns.

And of course Kevin was on time to drop us off at our hotel.