geringe.reismee.nl

Undara - Cairns

Zaterdag 24 juli van Undara naar Cairns

Vandaag trekken we verder, naar onze eindbestemming van onze rondrit door de binnenlanden van Australie. Wel vroeg opstaan daarvoor, we hebben namelijk een Bush Brekkie gereserveerd, een ontbijt in de openlucht. Het komt er op neer dat je buitenzittend op boomstammen zelf zoveel mogelijk je eigen ontbijtje klaarmaakt, je pakt spullen van de grote tafel die in het midden staat en smeert zelf je brood of je roostert het zelf boven een open vuur. (levert wel zwarte toast op als je niet uitkijkt). Theewater wordt gelukkig voor je gekookt en ook je gebakken eitje met bacon wordt voor je geregeld. Smaken doet het in elk geval wel, eten in de openlucht. Tijdens het opruimen van onze treincoupe ziet Inge ineens door het raam een moeder kangaroe met kind op een paar meter afstand van de trein. Natuurlijk rent ze naar buiten met fototoestel. Het lukt haar een paar plaatjes te schieten voor het tweetal weer de struiken in gaat. Rond half negen zijn we op pad, richting Cairns. We moeten daarvoor wel door de Atherton Tablelands, een hoog liggend gebied waar het enorm vochtig is. Vandaag schijnt de zon eens een keertje niet en dat is wel even wennen. We stoppen in Ravenshoe in de Misty Mountains. Het is er niet koud, maar het lijkt wel of er voortdurend hele fijne regen valt. En doordat er water in overvloed is is de begroeing er weelderig. Het valt ons daarna wel op dat hoe dichter we bij Cairns komen de temperatuur stijgt. Het blijft broeierig warm. Op zo'n 30 km voor Cairns verlaten we het bergachtig gebied via een zeer bochtige weg met zeer korte wendingen en waar je maar langzaam mag/kan rijden. Dat laatste is trouwens maar goed ook. Wil je toch wat harder naar beneden, dan wordt je daarvoor meteen gestraft en mis je een bocht. Eindelijk komt Cairns in zicht. We moeten wel even goed zoeken hoe we met de auto voor de deur moeten komen, maar het lukt uiteindelijk wel. Het Shangri-La hotel is een groot hotel aan de jachthaven. De receptioniste vertelt ons dat we een kamerupgrade krijgen, iets waar we uiteraard geen bezwaar tegen hebben. Onze kamer is inderdaad zeer luxe en van al het denkbare voorzien. Internet is geheel gratis, en dat is voor ons zeker goed nieuws, kunnen we eindelijk onze achterstand in verhalen en foto's gaan wegwerken. We hebben uitzicht over zee en over de stad en op het balkon kan je het gekwetter van de honderden rood/groen gekleurde parkieten heel duidelijk horen. Nadat we de koffers op de kamer bezorgd hebben gekregen, gaan we de huurauto nog inleveren. Die moet met een volle tank weer teruggebracht worden. Even na vieren (4 uur is de sluitingstijd op zaterdag) zijn we bij het kantoor. De receptioniste doet haar deurtje gelukkig voor ons nog even open om ons te helpen. Weer een zorg minder,dus. Terug naar het hotel, uitpakken en daarna op zoek naar een eettentje. Die zijn er aan de Esplanade genoeg. Cairns heeft geen strand, maar aan zee wel een mooi park met zelfs een openbaar zwembad met heuse lifeguards. De Italiaan smaakte erg lekker. Op de terugweg naar het hotel kwam de geleende hotelparaplu erg goed van pas, de regen kwam met bakken tegelijk naar beneden. Zoveel water hadden we de afgelopen weken niet meer gezien. Vroeg onder de wol, want morgenochtend vroeg worden we al om 8 uur opgehaald voor de excursie naar het Barriere Rif.

groeten aan jullie allemaal, geringe.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Hi everyone,

Today we will be travelling the last leg of our inlandjourney, heading for Cairns. But before we hit the road we are going to have a Bush Brekkie, breakfast in the bush. You are to prepare your own breakfast, so make your own toast over a fire, boil your own water for tea and coffee and make sure your eggs and bacon are just right. Shortly before leaving we spotted a kangaroo and its young a couple of yards away from the train, we didn't expect roos to be this close in broad daylight. After loading the car, we start our journey. After an hour we enter the Atherton Tablelands, higher grounds, where it's very foggy en moisty most of the time. We halt at Ravenshoe for tea and coffee. It feels chilly there, it looks as if very tiny droplets of water are falling all the time. It's obvious why this country is called the Misty Mountains. Then on further to Cairns. The closer we get to it the warmer it seems to become. After all Cairns is in the tropic northh of Queensland. Leaving the Tablelands, we have to travel a long and very winding road. You are only allowed to do 25 miles/h, when you go faster, you are very likely to miss a bend. After half an hour we finally reach the outskirts of Cairns, quite warm a city, feeling humid but nice to be outside. Our hotel (Shangri-La at the Marina) is an excellent place to stay. We are even upgraded, so we get a much bigger room than we were anticipating. We have view over the sea and the city, and during the day hundreds of red and green coloured parrots gather in the trees.There's also internetacces so we will be able to deal with the backlog of stories and photos. After dropping off our rented car at Avis (just in time, the office closed at 4pm) we walk back to the hotel , having a quick first look in the towncentre. Cairns doesn't have a beach, but there's a big pool next to the sea, with even lifeguards on duty. All in all the town has a relaxed atmosphere and that's what we like very much. After dinner, we return to the hotel, making good use of the umbrella we borrowed from the hotel, it was bucketing. We hadn't seen that much rain for weeks. We decide to have an early night in, because we are doing a cruise to the Outer Barrier Reef. The bus is supposed to pick us up at 7.45 am.