geringe.reismee.nl

Dagje Brisbane en Lamington National Park

Vrijdag 9 juli

Na een alweer wat onrustige nacht worden we om half 8 gewekt door de wekker. De zon schijnt dan ook al volop. Vandaag willen we vooral besteden aan de stad Brisbane, die in die korte tijd voor het slapen gaan al zoveel indruk op ons gemaakt had. Ons hotel (Rydges Southbank, voor wie zin heeft: effe googelen en je komt er meer over te weten)) ligt op de zuidoever van de rivier de Brisbane, op kruipafstand van het uitgaansgedeelte van de stad. Langs het water zijn overal terrassen, plekken om te zitten, te sporten, te barbequen, enz. en dat allemaal onder een heerlijk aangenaam 'winter'zonnetje. Om half 10 lopen we daarom al langs het water, al was het alleen al omdat we eigenlijk alleen vandaag tijd hebben om rond te kijken in Brisbane.Morgen hebben we een dagexcursie en zondag wordt onze huurauto gebracht en gaan we naar een nicht van Ger, die op zo'n uur rijden van de stad vandaan woont. Daarover later veel meer.

We besluiten om de stad met de boot te verkennen. Daarvoor gebruiken we de Citycat, snelle catamaranveerbootjes, die je van de ene kant van de stad naar de andere brengen. Het is eigenlijk een soort openbaar vervoer. Voor de prijs hoef je het niet te laten, wij betaalden $ 11,80, voor de hele reis, en wij gingen als echte Hollanders natuurlijk wel van het ene eind naar het andere en weer terug. We stopten dan op plaatsen die we de moeite waard vonden en gingen even later dan weer verder. Het blijft een rare gewaarwording om op een terras koffie en thee te drinken, terwijl ondertussen op een paar stappen van je af de ibissen (een soort ooievaars, maar dan met een kromme snavel) op het kunstmatige strandje tussen de mensen door struinen. Heel relaxt hebben we zo de verder dag doorgebracht, en eigenlijk alleen maar gegeten en gedronken. (wat dachten jullie van spaghetti met heerlijk koel drankje en schitterend uitzicht op de rivier? En in het zonnetje natuurlijk!) Brisbane is gewoon een erg aangename stad, alles gaat er heel gemoedelijk, je wordt er zelf rustig van. Mis je een bootje, ach, dan wacht je toch even, over 13 minuten komt er toch weer eentje. Inge is druk bezig geweest met het fotograferen van de hoge glazen gebouwen.Dat zijn dankbare onderwerpen voor een fotograaf.De noordoever staat vol met hoge knoeperds van kantoorgebouwen, waar het overdag een drukte van jewelste is. 's Avonds weer heerlijk uit eten geweest, vlakbij het hotel is een lange straat, met allerlei restaurants, het is moeilijk om een keuze te maken, maar dat lukte uiteindelijk wel. Toch maar niet zo laat terug naar het hotel, want morgenochtend vroeg worden we al om kwart voor acht opgehaald voor onze excursie naar het Lamington National Park.

Zaterdag 10 juli

We hadden de wekker gezet om 6 uur en schrikken om 10 over zes wakker. Er moet iets mis zijn gegaan met het klokje. Toch nog snel kunnen douchen en naar de ontbijtzaal voor alweer een voortreffelijk ontbijt.

Zo ik mag nu een stukje verder schrijven, want Ger moet nu toch echt zijn chocoladetaart opeten. Voor onze excursie worden we opgepikt bij het hotel aan de overkant van de straat; vervolgens meerdere mensen oppikken en dan naar Brisbane Transit, een soort busstation. Daar stappen we bij Keith in de bus, die ons naar Nerang, ten zuiden van Brisbane brengt. Vervolgens weer overstappen bij Alfie in de bus en dat wordt onze begeleider voor deze trip. Na deze laatste overstap is het weer ook zeer zonning geworden. tijd voor de zonnebril...... helaas het mag deze vakantie niet meezitten. Eerst op de boot een broek van Ger naar de knoppen en nu valt een glas van mijn zonnebril er uit. En ik koop natuurlijk niet zo makkelijk een nieuwe. dat wordt maandag eerst maar de opticien proberen. Maar goed we houden de moed erin. Tambourine Mountain is een soort kunstenaarsdorp met allerlei winkeltjes en ateliers. Leuk om even rond te kijken. Vervolgens via een ijzig slingerende smalle weg naar Lamington. Op de top ligt een soort klein recreatieoord waar van alles te doen is. Het weer is ondertussen wel veranderd: van stralend is het nu bewolkt geworden en af en toe miezert het. Een van de leuke dingen voor de mens is de Tree Top Walk. Je loopt dan eigenlijk via een soort catwalk boven de boomtoppen. We hebben dat al eens eerder gedaan. En aan het einde was dan een uitzichtpunt. Deze keer dus niet. Het is nu een lange wiebelende loopbrug, waar je per sectie maar met 6 mensen op mag. Je snapt hem al... Ger loopt voorop en ik kan mijn ogen focussen op zijn rug, want die boomtoppen en dat gewiebel NIETS VOOR MIJ. En terug heeft geen zin, want het is 1-richtingverkeer. Maar ik heb het overleefd. Verder nog wat rondgewandeld, vogels gevoerd en dan is het uiteindelijk weer terug naar de bus. Helaas waren de Chinese dames 20 min te laat, waardoor het bezoek aan de alpaca-farm niet doorging. Onderweg kwamen we langs de kant van de weg nog een aantal wallabys tegen (kleiner broertje van de kangoeroe). Zo kort nog maar hier en dan al deze dieren in het wild tegenkomen, dat is nog niet eerder voorgekomen. Moe van de dag is het vandaag tijd voor een snelle maar overheerlijke sandwich. Wisten jullie dat de finale Nederland-Spanje hier pas op maandag gespeeld wordt? Rara,hoe kan dat?

Morgen is het alweer zondag. Hoewel we allebei het gevoel hebben dat we al weken weg zijn. Zoveel indrukken. Gerda, je zult het niet geloven maar ik krijg er af en toe een brok van in mijn keel!

Sweet dreams and big hug Ger en Inge xxx

******************************************************************************

Friday the 9th of July

At 7.30 am the alarmclock rings, time to get up for our first whole day in Brisbane. The sun got up earlier than we did. after a delicious breakfast it's time to go out. Brisbane has 2 contrasting parts, the northern bank has highrising buildings (mainly offices) and the South Bank is entertainment part full of places to eat and drink, to do sports or just to relax. Today is going to be a lazy relaxing day, because tomorrow and the day after will be different. More about that later. Well, our hotel (Rydges South Bank) is very close to the Brisbane River and we will take the ferry to see much of the life on both banks. The CityCats are cheap and fast. We travel a lot and then it's time for lunch among the ibisses that wonder around the terraces. You keep forgetting is's wintertime in Australia. Brisbane is just a wonderful city, with very friendly people ('no worries, mate') and the weather wil make you feel o.k. We returned to our hotel not too late as we have to get up early tomorrow morning (at 6) for our daytrip to the Lamington National Park.

Saturday 10th July

We get up a little too late, forgot to set the clock right. But we were in time to reach our pickup point. They took us by bus to the Brisbane Transit Station and from ther to Lamington. It can only be reached via a long steep narrow and winding road. At the end of the road there's a nature reserve, you can walk a Tree Top Walk, have lunch, feed the coloured parrots or watch other people do so. We had to return at 2.45pm, because the return journey would take nearly two hours. We made an unplanned stop to watch a group of about 10 wallabies. We were watching them, the same way they were watching us. We were wondering what they thought of us. We expect and hope there will be more encounters in the following days, they are such fascinating creatures.

Tomorrow is Sunday, our hirecar will be delivered at 10.30 and after that we will be going to a cousin of Ger, who lives just an hour drive away from Brisbane. So now, it's early time for bed.